Ytbehandling

För att få ett acceptabelt skydd mot rost och förslitning behöver hydraulcylinderns slitdelar ytbehandlas. Den vanliga hydraulcylindern har i normalfallet en kromad kolvstång och i övrigt lackerade delar. Men olika användningsområden ställer olika krav.

Lackering som står emot

Lackerar gör vi i vår moderna våtlackeringsanläggning. De senaste årens investeringar i bland annat elektrostatisk utrustning gör att vi minimerar färgspill, något som gynnar både miljön och plånboken. För cylindrar i normalt krävande miljöer använder vi etsande grundfärg, medan ännu extremare krav i vissa miljöer gör att vi lackar enligt högre lackstandarder som även innefattar blästring.

Kolvstången, en vital del

Även kromade kolvstänger rostar under vissa förhållanden eller vid väldigt lågfrekvent användning. En kolvstång som inte har en slät yta resulterar fort i läckage då tätningarna slits upp.

Lösningen kan vara ett annat ytskikt på kolvstången.

  • För en cylinder placerad så att den utsätts för yttre påverkan, tex i nära saltvatten i hamnmiljö, ställs helt andra krav på korrosionsskyddet, i vissa fall är en rostfri kolvstång att rekommendera.
  • I andra fall kan placeringen vara i lastbilspåbyggnader där både grussprut och vägsalt ger väldigt dåliga förhållanden.
  • Entreprenadmaskiner med stor risk för hårda smällar kan ha krav på härdade ytor för att kolvstängerna ska hålla.

Rätt lösning i rätt miljö

Berätta om i vilken miljö din nästa cylinder ska arbeta så hjälper vi dig att välja rätt material och ytbehandling.

X = Standard
O = Vid förfrågan

Hårdförkrom – Standard

Hårdförkromning ökar detaljens nötningsbeständighet och förbättrar dess friktionsegenskaper. Hårdhet 900-1100 Vickers. Hårdkrom kan appliceras på de flesta metaller.

Kemisk förnickling – Vid förfrågan

Kemisk förnickling är en nickel/fosforbeläggning där man genom att variera fosforinnehållet kan erhålla olika egenskaper. Den främsta egenskapen hos kemisk förnickling är att skiktet i motsats till elektrolytiska beläggningar är jämnt fördelat även på komplicerade detaljer. Högfosfor: P = 11-13% för extremt gott korrosionsskydd. Används vid väldigt korrosiva miljöer.

Corr-I-Dur P® Bodycote

Corr-I-Dur P® kombinerar härdning med korrosionsskydd
Med denna revolutionerade metod spar Corr-I-Dur P® mycket dyrbar tid i efterbearbetningen av dina produkter i jämförelse med andra härdprocesser.

Inom exempelvis hydraulikområdet finner man ofta Corr-I-Dur P® på grund av de höga kraven på slitstyrka, hållfasthet och korrosions motstånd. Kort sagt, överallt där komponenter kräver extremt hög precision och rörlighet är Corr-I-Dur P® ett slagbart alternativ till traditionellt kromade komponenter och detaljer.

Miljövänlighet hela vägen – Svart är grönt

Corr-I-Dur P® svarta ytfärg borde egentligen vara grön, för Bodycote möter till fulla de miljökrav som ställs.

HydraulcylindrarYtbehandling